إِنْ
تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا
بِهَا وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا
إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ(120)
PENGERTIAN
HASAD adalah : Iri hati atau dengki
BENTUK-BENTUK HASAD terbagi 4 :
- HASAD
HAQIQY : Benci pada seseorang yang memperoleh sesuatu kenikmatan
dan berharapan agar kenikmatan itu lenyap dari seseorang tersebut.
HASA HAQIQY ini tergambar dari ayat 120 Surat Ali Imran :
إِنْ
تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا
بِهَا وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا
إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ(120)
Jika
kamu memperoleh kebaikan, niscaya mereka bersedih hati, tetapi jika
kamu mendapat bencana, mereka bergembira karenanya. Jika kamu bersabar
dan bertakwa, niscaya tipu daya mereka sedikitpun tidak mendatangkan
kemudharatan kepadamu. Sesungguhnya Allah mengetahui segala apa yang
mereka kerjakan. (Ali Imran:120)
GEMBIRA pada Hasad Haqiqy ini dinamakan
SYAMATAH yakni ; gembira yang timbulnya karena mendengar atau melihat
kesusahan, kecelakaan, kemalangan atau bencana yang menimpa pada orang
yang dianggap sebagai saingan atau lawan.
- HASAD AKHDZAN (mengambil) : Iri hati dan ingin mengambil apa yang diperoleh oleh orang lain.
HASAD AKHDZAN ini tergambar dalam ayat 32 Surat An-Nisa’ :
وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ
Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikaruniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain.
- HASAD GHIBTHAH : Tidak ingin kenikmatan itu lenyap dari seseorang, tapi dia sendiri ingin mendapatkan kenikmatan seperti yang diperoleh orang tersebut.
HASAD GHIBTHAH ini tergambar dalam sebuah hadits riwayat Bukhari dan Muslim :
447
حَدِيثُ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا : عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا حَسَدَ إِلَّا فِي اثْنَتَيْنِ
رَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ الْقُرْآنَ فَهُوَ يَقُومُ بِهِ آنَاءَ اللَّيْلِ
وَآنَاءَ النَّهَارِ وَرَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا فَهُوَ يُنْفِقُهُ
آنَاءَ اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ *
Diriwayatkan
daripada Ibnu Umar r.a katanya: Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Tidak
boleh berhasad dengki kecuali pada dua perkara iaitu terhadap seseorang
yang dianugerahkan al-Quran dan dia membacanya sepanjang siang dan
malam. Juga terhadap seseorang yang dikurniakan oleh Allah harta
kekayaan lalu dia membelanjakannya dengan baik pada waktu malam dan juga
pada waktu siang *
- HASAD MUNAFASAH : Tidak ingin kenikmatan itu lenyap dari orang lain, tapi dia ingin lebih baik dari pada apa yang diperoleh orang lain tersebut.
MUNAFASAH ini tergambar dalam ayat 26 Surat Al-Muthaffifin :
خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ(26)
laknya adalah kesturi; dan untuk yang demikian itu hendaknya orang berlomba-lomba.
Dan surat Al-Hadid ayat 21 :
سَابِقُوا
إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ
وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ ءَامَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ
Berlomba-lombalah
kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Tuhanmu dan surga yang luasnya
seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman
kepada Allah dan Rasul-rasul-Nya.
Dari ke-Empat jenis hasad tersebut yang dilarang jenis pertama dan kedua sedangkan jenis ketiga dan keempat diperbolehkan.
SEBAB-SEBAB TIMBULNYA HASAD :
- HASAD YANG TERLARANG (HAQIQY & AKHDZAN) TIMBUL DENGAN SEBAB:
- Adanya rasa permusuhan dan kebencian
- Takut direndahkan orang lain.
- Suka dengan kedudukan yang teratas
- Hubbud dunya
- Hidup berlumuran dosa
- HASAD YANG DIPERBOLEHKAN (GHIBTHAH & MUNAFASAH) TIMBUL DENGAN SEBAB :
- Ingin mendapatkan prestasi
- Ingin mendapatkan ridha Allah
TERAPI MENGHILANGKAN PENYAKIT DENGKI (HASAD YANG TERLARANG)
Adalah :
- Syukuri hidup apa adanya
- Memandang apa yang dianugerahkan Allah itu sesuai (hikmahnya baik) untuk diri kita.
كُتِبَ
عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا
شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ
لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ(216)
Diwajibkan
atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu
benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu,
dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk
bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (2:216)
- Sering-sering datang ke Pengajian Agama
BERHATI-HATILAH TERHADAP PENDENGKI KARENA SANGAT BERBAHAYA.
Maka kita perlu berlindung kepada Allah , agar hati kita bersih dari hasad yang terlarang dan selamat dari Para Pendengki.
قُلْ
أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ(1)مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ(2)وَمِنْ شَرِّ
غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ(3)وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي
الْعُقَدِ(4)وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ(5)
Katakanlah:
"Aku berlindung kepada Tuhan Yang Menguasai subuh, dari kejahatan
makhluk-Nya, dan dari kejahatan malam apabila telah gelap gulita, dan
dari kejahatan wanita-wanita tukang sihir yang menghembus pada
buhul-buhul, dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia dengki".
1509 Diriwayatkan
daripada Anas bin Malik r.a katanya: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w
bersabda: Janganlah kamu saling benci membenci, dengki mendengki dan
sindir menyindir. Jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang
bersaudara. Haram seseorang muslim berkelahi dengan saudaranya lebih
dari tiga hari lamanya *
siapa yh menghasut
213 Diriwayatkan
daripada Abu Hurairah r.a katanya: Nabi s.a.w bersabda: Apabila syaitan
mendengar azan, dia akan lari bertempiaran sehingga tidak mendengarnya
lagi. Setelah azan selesai, dia kembali lagi untuk menghasut. Begitu
juga apabila mendengar iqamat. Dia akan lari sehingga tidak mendegarnya
lagi dan sebaik sahaja iqamat selesai, dia kembali sekali lagi untuk
menghasut *
Tidak ada komentar:
Posting Komentar